FAQ

Cookies

Kakor (cookies)

Vi har som mål att erbjuda dig som besökare information som är så intressant och relevant som möjligt. Vi använder oss av cookies och liknande teknik för att veta hur du använder webbplatsen och för att ge dig en optimal upplevelse. Vad detta innebär kan du läsa mer om här.

Vad är en cookie?

En cookie är en fil som gör det möjligt att identifiera dig som besökare på en webbplats. Cookien sparas i det kommunikationsmedel (exempelvis smartphone, läsplatta eller dator) som du använder dig av för att webbplatsen skall kunna känna igen dig nästa gång du besöker denna.  Så kallade session-cookies raderas om du varit inaktiv en viss tid. Varje gång du besöker en webbplats där du en gång fått en cookie, skickar din webbläsare med den automatiskt. Cookien gör att din dator blir igenkänd. På så sätt sparar du tid när du surfar.

Vill du läsa mer om vad cookies är och hur det fungerar, så finns det information här: www.minacookies.se

 

Cookies hos oss

De cookies vi använder hjälper till att skicka rätt information till rätt användare, hantera behörigheter och se till att användare når korrekt server. Dessutom kräver ett antal av våra tjänster cookies för att överhuvudtaget fungera. Vid exempelvis röstning används cookies för att undvika dubbelröstning. Vi använder även cookies för trafikmätning, värdefull information för oss när vi ska vidareutveckla våra tjänster. Allt för att förbättra användbarheten på vår webbplats.

Vi använder både egna cookies (förstahandscookies) för att öka kvaliteten i statistik och funktioner på webbplatsen, och ibland så kallade tredjepartscookies, där samarbetspartners som vi har avtal med genom vår webbplats lämnar cookies för att kunna anpassa erbjudanden till dig. Våra samarbetspartners kan också använda sig cookies för att få sina tjänster att fungera.

Ditt samtycke till att ta emot cookies

Genom att klicka på ”OK, jag förstår” samtycker du till att ta emot cookies från vår webbplats. Men även genom att det kommunikationsmedel som du använder dig av är inställt på sådant sätt att cookies tillåts samtycker du till att ta emot cookies från vår webbplats.

 

Att välja bort cookies

Du har möjlighet att välja bort att ta emot cookies från vår webbplats och du har även möjlighet att återkalla ett samtycke om att ta emot cookies. Detta gör du genom att ändra inställningarna i ditt kommunikationsmedel (dator, platta, smartphone) så att detta inte längre tillåter cookies. Hur du gör detta beror på vilket kommunikationsmedel som du använder dig av. Om du använder dig av en;

 • smartphone ändrar du normalt inställningarna för telefonens webbläsare,

• läsplatta ändrar du normalt inställningarna i operativsystemet, och

• i din dator kan du ändra inställningarna i din webbläsare.

 Om du väljer att stänga av cookiefunktionen i ditt kommunikationsmedel kan det uppstå problem när du besöker vår webbplats.

 

Undrar du något?

Läs vanliga frågor nedan. Du kan hitta svaret men om du inte gör det hör gärna av dig till oss på 0766 55 66 66 eller via denna länk. Du kan alltid registera ditt ärende här.

 

Alla kategorier
Webbhotell
Domännamn och DNS
Faktura
Hur många mail får jag skicka åt gången?

Vi har en begränsning på max 100 st mail per timme. Denna gräns är satt för att minska risken att mailservern blir spamklassad. Blir servern mailklassad riskerar era mail att inte komma fram. Vi tillåter inte att man skickar ut nyhetsbrev i stora mänger från vår delade mailservermiljö av denna anledning.

Hur stora mail får jag skicka och ta emot?

Om du har webbhotell eller e-postpaket hos oss gäller följande: Mail får max vara 50MB stora både när du skickar och tar emot.

Vad är skillnaden mellan protokollen IMAP och POP?

IMAP hämtar alltid e-post direkt från mailservern, och laddar alltså inte ner den lokalt till din klient (t.ex. dator eller telefon). E-post ligger därför alltid kvar på e-postservern hos oss när ni använder detta protokoll, och kan återläsas från backup m.m. om något skulle hända. POP laddar dock ner e-posten och sparar den i en datafil lokalt i din klient, så att den inte längre ligger kvar på servern. Man kan dock i de flesta klienter konfigurera POP till att lämna kvar en kopia på servern, så att e-posten finns lagrad både på servern och i er klient (vi rekommenderar detta om ni använder POP). Om ni använder POP utan att lämna en kopia på servern kan mailen endast läsas från en klient.

Om ni ska lägga upp samma mailkonto i flera klienter (t.ex. i Outlook på en dator och i en mobiltelefon samtidigt) så rekommenderas därför att ni använder IMAP på mobiltelefoner (på grund av utrymmesbegränsningar i de flesta mobiltelefoner), och IMAP eller POP konfigurerat att lämna kopior på servern på era datorer. 

Jag har en idé/produkt/tjänst och vill registrera en webbadress, hur gör jag?

Skydda ditt företagsnamn, dina varumärken och idéer som domännamn genom att registrera ett domännamn. Du gör detta enkalst med att skicka ett mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. då kontaktar vi dig och ger dig mer information om vilken domnäntyp som passar din verksamhet. 

Om ni har flera domäner som ni vill koppla till samma webbsida (exempelvis en .se- och en .com-domän), så kan ni lägga till de extra domänerna som domänalias. Logga in i kontrollpanelen och gå följande väg:

Rullgardinsmenyn "Subscription" -> Välj webbhotellet -> (För Plus-hotell, klicka sedan på "Domains" och välj domän) -> "Domain Aliases" -> "Add Domain Alias"

Tänk på att ni även måste peka domänen emot webbhotellet och er sida utan webbhotell kommer inte att hittas på nätet. 

  1. Alla domäntyper stödjer EJ standarden IDN vilket bland annat möjliggör stöd för de svenska tecknen Å, Ä och Ö. För mer specifik information om vilka tecken en viss domäntyp stödjer, vänligen kontakta oss.
  2. Domäntypen .MOBI är speciellt anpassad för mobila enheter såsom mobiltelefoner och PDAer. En .MOBI-sida måste följa standarden XHTML MP. Du kan validera din .MOBI-hemsida med tjänsten ready.mobi.
  3. .CO.UK- och .ORG.UK-domäner har en löptid på två år. Därför faktureras du varannat år.

* Vi registrerar domäner enbart för våra kunder som väljer att ha sitt webbhotell hos oss. D.v.s. Vi erbjuder EJ domänregistrering för kunder som har hosting hos någon annan leverantör.

Fakturaspecificering

I vårt system kan vi inte rabattera tilläggstjänster såsom Extra diskutrymme, CPU, RAM, SLA, Managerad brandvägg, IP etc. Fakturan på dessa lösningar (kvartal 2 och framåt) kommer därför visa fullt pris på tilläggstjänster och rabatt på huvudprodukter. Det totala priset kommer vara detsamma som överenskommits, men rabatten är alltså lagd på huvudprodukterna. 

Om ni inte får totalsumman att överensstämma, vänligen kontakta vår support. Vi hoppas ni har överseende med detta.

Lägga till domänalias på webbhotell

Om ni har flera domäner som ni vill koppla till samma webbsida (exempelvis en .se- och en .com-domän), så kan ni lägga till de extra domänerna som domänalias.

Logga in i kontrollpanelen och gå följande väg:

Rullgardinsmenyn "Subscription" -> Välj webbhotellet -> (För Plus-hotell, klicka sedan på "Domains" och välj domän) -> "Domain Aliases" -> "Add Domain Alias"

Skriv där in hela extradomänen (t.ex. "extradomän.com" eller "subdomän.extradomän.se"), och välj vilka funktioner ni vill att den extra domänen ska vara alias för.

  • Ett mejlalias vidarebefordrar mejl från mejlkonto@[aliasadress] till mejlkonto@[huvudadress], men ni kommer inte att kunna skicka ut via aliasadressen.
  • Ett webbalias vidarebefordrar besök på aliasadressen till det material som ligger under huvuddomänen på webbhotellet.
  • "Synchronize DNS zone with the primary domain" innebär att domänen kommer att pekas på samma sätt som huvuddomänen, så länge den ligger på våra namnservrar.

Tänk på att ni även måste peka domänen emot webbhotellet, endera via "Synchronize DNS zone with the primary domain" eller manuellt. IP-numret för webbpekare hittar ni under "Web Hosting Settings" på webbhotellet. Ni kan även se de nuvarande pekarna för huvuddomänen under "All My Domains" på kontrollpanelen (ni navigerar dit via rullgardinsmenyn "Subscription").

Beställ och uppgradera tjänster och resurser via kontrollpanelen

De flesta tjänster som administreras via kontrollpanelen kan köpas, konfigureras med extra resurser, eller uppgraderas via "Account"-fliken.

Beställa nya tjänster

När ni är inloggade på kontrollpanelen kan ni beställa nya tjänster via fliken "Account" och ikonen "Buy More Services". Dessa tjänster hamnar automatiskt på kontot ni är inloggade på.

Beställa resurser och tilläggstjänster

Om ni har tjänster som ni vill köpa resurser eller tilläggstjänster till (t.ex. databaser till webbhotell eller licenser till Exchange), så kan ni göra detta i kontrollpanelen under fliken "Account" och ikonen "Buy More Resources". Se dock till att ni valt rätt tjänst i rullgardinsmenyn "Subscriptions" högst uppe till höger på sidan, då resurser ni köper läggs till på den valda tjänsten. Detta kan köpas till via denna funktion:

  • Webbhotell/Epost Start: Antal databaser, diskutrymme för webb och mejl, antal mejladresser
  • VPS: Resurser som CPU, RAM, disk, och även IP-adresser och antal RDP-licenser
  • Exchange: Diskutrymme, licenser för fler användare/konton
  • Hyper-V: Resurser som CPU, RAM, disk, och även IP-adresser

Uppgradera tjänster

Om er tjänst har möjlighet till att bli uppgraderad (gäller tjänster som t.ex. nyare webbhotell (t.ex. Start till Unlimited), VPS, och Hyper-V*), så kan ni i kontrollpanelen gå till "Account" och "Change Hosting Plan" för att se vilka uppgraderingsalternativ som finns. Uppgraderingen bör gå igenom inom ca. 10 minuter efter att beställningen lagts.

Om ni inte har några uppgraderingsalternativ (p.g.a. att er tjänst t.ex. ligger på en gammal plattform) men är intresserade av att uppgradera, kontakta oss.

* Det är extremt viktigt att notera att uppgradering av Hosted Hyper-V leder till att diskkonfigurationen nollställs; uppgradera därför aldrig en Hyper-V som ni tidigare köpt till disk för.

Jag vill lägga till ett e-postalias, hur gör jag?

Om ni har flera domäner som ni vill koppla till samma webbsida (exempelvis en .se- och en .com-domän), så kan ni lägga till de extra domänerna som domänalias.

Logga in i kontrollpanelen och gå följande väg:

Rullgardinsmenyn "Subscription" -> Välj webbhotellet -> (För Plus-hotell, klicka sedan på "Domains" och välj domän) -> "Domain Aliases" -> "Add Domain Alias"

Skriv där in hela extradomänen (t.ex. "extradomän.com" eller "subdomän.extradomän.se"), och välj vilka funktioner ni vill att den extra domänen ska vara alias för.

  • Ett mejlalias vidarebefordrar mejl från mejlkonto@[aliasadress] till mejlkonto@[huvudadress], men ni kommer inte att kunna skicka ut via aliasadressen.
  • Ett webbalias vidarebefordrar besök på aliasadressen till det material som ligger under huvuddomänen på webbhotellet.
  • "Synchronize DNS zone with the primary domain" innebär att domänen kommer att pekas på samma sätt som huvuddomänen, så länge den ligger på våra namnservrar.

Tänk på att ni även måste peka domänen emot webbhotellet, endera via "Synchronize DNS zone with the primary domain" eller manuellt. IP-numret för webbpekare hittar ni under "Web Hosting Settings" på webbhotellet. Ni kan även se de nuvarande pekarna för huvuddomänen under "All My Domains" på kontrollpanelen (ni navigerar dit via rullgardinsmenyn "Subscription").

Jag vill säga upp en tjänst, hur gör jag det?

För uppsägning vill vi att ni skickar in en signerad blankett via mejl eller post. Blanketten hittar ni här. Detta gäller även domäner och webbhotell. Tjänsterna avslutas alltså inte automatiskt om ni inte betalar fakturorna som skickas ut.

Fyll i, signera, scanna in och maila, eller skicka till oss per post.

Mail:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Brev:
AppTech Sweden AB
E A Rosengrens gata 7
421 31 Västra Frölunda

Alla fakturor ska betalas om uppsägning inte inkommer inom uppsägningstiden. 

Undantaget är Elastic Cloud Server, där ni kan ta bort servern när ni vill enligt avtal. Notera dock att om ni har Plesk, eller annan tilläggstjänst på er ECS så måste detta sägas upp enligt metoden ovan.

Uppsägningstider

Vi har följande uppsägningstider på våra tjänster:

  • Webbhotell, epostpaket, databaspaket och domännamn: Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 60 dagar innan ny 12-månadersperiod.
  • loud VPS (Virtuell Privat Server): Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 30 dagar innan ny 3-månadersperiod.
  • Hosted Hyper-V: Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 30 dagar innan ny 3-månadersperiod.
  • Dedikerad Server Plus (Dedikerad 1+, Dedikerad 2+, Dedikerad 3+): Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 30 dagar innan ny 3-månadersperiod.
  • Skräddarsydd hosting/Dedikerad Server/Colocation: Uppsägningstid enligt individuellt avtal.
  • Hosted Exchange: Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 30 dagar innan 12-månadersperiod.
  • Cloud Backup: Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 30 dagar innan 12-månadersperiod.
  • Elastic Cloud Server (ECS): Ingen uppsägningstid, ni tar själv bort servern i kontrollpanelen. OBS! Om ni har tilläggstjänster knutna till er ECS, såsom Plesk, SLA, MSSQL etc. måste dessa sägas upp skriftligen senast 30 dagar innan ny avtalsperiod.
  • Hosted Vmware: Ingen uppsägningtid, ni tar själva bort servern i kontrollpanelen. OBS! Om ni har tilläggstjänster knutna till er Vmware, såsom Plesk, SLA etc. måste dessa sägas upp skriftligen senast 30 dagar innan ny avtalsperiod.
  • Cloud Repository: Uppsägning skall vara oss tillhanda senast 60 dagar innan nästa period.

 

Inga öppna fakturor får existera på frånträdande part i samband med en överlåtelse, detta gäller även för uppsägning.
Öppna fakturor skall vara fullbetalda innan överlåtelse/uppsägning kan hanteras av AppTech Sweden AB.

Flytt till AppTechs namnservrar

Om ni har en domän som är registrerad någon annanstans men vill använda er av våra namnservrar måste domänen sättas upp som DNS-hosting i kontrollpanelen.

Logga in i kontrollpanelen och gå denna väg:

 Rullgardinsmenyn "Subscription" -> "All My Domains" -> Fliken "All My domains" -> "Add Domain" 

Här skriver ni in den domän som ni har registrerad någon annanstans, och ni behöver även välja vilken tjänst hos oss ni vill koppla den till under "Used by subscriptions". Tänk på att domänen inte kommer att använda våra namnservrar om ni inte även pekar den till dessa hos er nuvarande registrar. De namnservrar som ni behöver peka till är dessa:

  • dns01.apptechab.se, 213.180.89.139
  • dns02.apptechab.se, 213.180.89.139

Byte av namnservrar kan ta upp till 48 timmar innan ändringen slagit igenom överallt i världen.

När domänen läggs till hos oss kommer den i de flesta fall få automatiska pekare baserade på vilken tjänst ni kopplat den till. För information om hur man ändrar dessa och pekar om domäner, kontakta oss.